بسم الله الرحمن الرحيم
 
تعدادي از خلبان‌ها در نامه‌اي مطالب زادسر تأييد چاپ ايميل

تعدادي از خلبان‌ها در نامه‌اي خطاب به رئيس مجلس و نماينده‌ی جيرفت و عنبرآباد، مطالب مطرح شده در مصاحبه‌ی زادسر با ايسنا را تأييد كردند

كاربر گرامی آنچه كه در پی می‌آيد مشروح مواردی است كه نماينده‌ی مردم عزيز و شريف جيرفت و عنبرآباد در خصوص وضعيت اسفناك و شگفت‌انگيز و غيرقابل باور معيشتی و دريافت ماهيانه‌ی اكثريت خلبانان عزيز و زحمتكش غيرنظامی شركتهای هواپيمايي مسافربری  ايران اسلامی و عزيز پیگری كرده است كه عبارتند از :

الف ) مصاحبه‌ی زادسر با «اسنا» راجع به كيفيت زندگی خلبانان. ب ) شكوائيه‌ی جمعي از خلبانان غير نظامي شركتهاي هواپيمايي مسافربري كشور خطاب به رياست محترم مجلس و رونوشت آن با عنوان نماينده‌ی مردم جيرفت و عنبرآباد و . و ..  ج ) نامه‌ی زادسر به وزير محترم راه جهت پی گيری شكوائيه‌ی خلبانان عزيز و محترم  . د ) متن دستخط نماينده‌ی مردم جيرفت و عنبرآباد در هامش شكوائيه‌ی خلبانان غيرنظامی خطاب به رياست محترم مجلس . ه ) متن دستور رئيس محترم مجلس به رئيس محترم كميسيون عمران :

 الف ) مصاحبه‌ی زادسر با «ايسنا» راجع به كيفيت زندگی خلبانان : 

زادسر با ابراز نگراني از وضعيت حقوق خلبانان كشور؛ دولت در اين زمينه در لايحه بودجه 86 فكري اساسي كند

 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران . سرويس: مجلس . سرويس: مجلس  1385/10/23  01-13-2007  12:30:29  8510-11290: کد خبر

نماينده جيرفت و عنبرآباد از رئيس جمهور و هيات دولت خواست فكري به حال خلبانان كشور و حقوق آن‌ها كرده تا از جذب آنها به كشورهاي حاشيه خليج فارس ممانعت شود.

حجت‌الاسلام علي‌ زادسر در خانه ملت در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: بر اساس اطلاعاتي كه به دست ما رسيده، بين 600 تا 700 خلبان كارآزموده در شركت‌هاي هواپيمايي كشور مشغول به كار هستند كه به غيراز شركت هواپيمايي ماهان كه اخيرا حقوق خلبانان خود را اضافه كرده، حقوق مابقي خلبانان ساير شركت‌ها واقعا تاسف‌آور است .

زادسر تاكيد كرد: طبق تحقيقاتي كه انجام داده‌ام و با مشاهده فيش حقوقي برخي خلبانان، آن چه به آن‌ها بعد از كسورات داده مي‌شود، بين 350 تا 360 هزار تومان است كه اين سوال در اين جا پيش مي‌آيد كه يك خلبان با اين حقوق چطور مي‌تواند زندگي كند. در واقع آن‌ها با سيلي صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند.

زادسر خاطرنشان كرد: بسياري از خلبانان كشور، خلباني جز شغل دوم آن‌ها محسوب مي‌شود و طبق اطلاعات بنده عده‌اي از آن‌ها در آژانس‌هاي مسافربري، مسافركشي مي‌كنند و عده‌اي در رستوران‌ها پشت دخل مي‌ايستند و يا در مغازه‌ها كار مي‌كنند تا زندگي خود را اداره كنند.

وي ادامه داد: در حالي كه كمترين حقوق يك خلبان در دنيا بين 5 تا 7 هزار دلار در ماه است، لذا از خلبانان ايران چه توقعي مي‌توان داشت. بيش از 50 نفر از آنها تاكنون از كشور خارج شده و در كشورهاي عربي آسيايي با حقوق ماهانه 6 تا 10 هزار دلار مشغول به كار پرواز شده‌اند و دعوتنامه‌ي اينترنتي هم از شركت هواپيمايي خصوصا كشورهاي حاشيه خليج فارس براي خلبانان ايران فرستاده مي‌شود و عنوان شده تمام امكانات براي آنها در نظر گرفته مي‌شود.

عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس با اشاره به فصل بودجه‌ريزي، از رئيس جمهور و دولت خواست فكري به حال خلبانان كنند و در ادامه گفت: چه كسي گفته بليط هواپيما گران نشود، اما خلبان ما حقوق نداشته باشند و حقوق آنها كمتر از يك راننده اتوبوس و سواري باشد؟! چه كسي گفته خلبانان بايد سوبسيد مسافران هوايي را بدهند؟ در حالي كه بيش از 50 درصد مسافران هوايي از مقامات كشور هستند كه پول بليط آن‌ها از بيت‌المال پرداخت مي‌شود و حتي عنوان مي‌شود هر كس نمي‌تواند سوار هواپيما شود، سوار نشود.

زادسر در ادامه گفت: كمترين نرخ هواپيما هر ساعت و هر صندلي در دنيا 80 تا 100 دلار است، ولي در كشور ما وضعيت به اين گونه است كه مشاهده مي‌كنيد.

وي با تاكيد بر تلاش دولت و رئيس جمهور براي جلوگيري از خروج خلبانان از كشور گفت: براي هر خلباني دهها ميليارد تومان هزينه شده، ولي به دليل مشكل معيشتي آن‌ها مجبور مي‌شوند از كشور خارج شوند و تا چنين نيروهايي دوباره ساخته شوند بايد ميلياردها دلار هزينه شود. پس بايد در اين راستا فكري اساسي صورت گيرد.

انتهاي پيام. کد خبر: 8510-11290

زادسر با ابراز نگراني از وضعيت حقوق خلبانان كشور؛ دولت در اين زمينه در لايحه بودجه 86 فكري اساسي كند(منبع ايسنا) 

            ب ) شكوائيه‌ی جمعي از خلبانان غير نظامي شركتهاي هواپيمايي مسافربري كشور خطاب به رياست محترم مجلس و رونوشت آن با عنوان نماينده‌ی مردم جيرفت و عنبرآباد و . و ..

بنام خدا

خدمت رياست محترم مجلس شوراي اسلامي جناب آقاي دكتر حداد عادل

                    با سلام و عرض تسليت به مناسبت فرارسيدن ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان ابا عبدالله الحسين (ع) و دورود فراوان بر مهدي موعود (عج) يگانه منجي عالم بشريت  و نايب  بر حق وي مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي .

جناب آقاي دكتر حداد عادل نشستن بر كسوت رياست مجلس شوراي اسلامي و هدايت نمايندگان در جهت رفع مشكلات مردم و كشور از مسؤليتهايي است كه در پيشگاه خداوند داراي اجر و منزلت بالايي است و در صورت غفلت و حل نشدن مشكلات  ، خسارت بزرگي به مردم وارد خواهد شد ، خسارتي كه شايد به بهاي از دست دادن جان عده اي از مردم شهيد پرور تمام شود .

            آقاي دكتر شايد مسايل زيادي  از سوي بخشهاي مختلف كشور در مورد مشكلا تشان به گوش شما برسد ، اما سخن ما با شما بحث گروهي و شخصي نيست ، بلكه درمقياس ملي و كشوري است ، ما جمعي از خلبانان غير نظامي ( شركتهاي هواپيمايي ) نكتة مهمي را در اين نامه به عرض شما ميرسانيم . شايد در آينده شرايطي پيش آيد كه تعدادي از ما در قيد حيات نباشند .

           جناب آقاي دكتر شركتهاي هواپيمايي به دليل شرايط خاصي كه دارند محدوديت هايي براي پرسنل خود مخصوصآ خلبانان ايجاد كرده اند كه وضعيت به گونه اي است كه حقوق دريافتي خلبانان بين سيصد الي هفتصد هزار تومان متغيير است . شايد باور اين مطلب براي بعضي ها تعجب آور باشد ، جالب اينكه براي ما هم تعجب آور است كه چرا سطح حقوقي يك خلبان با يك كارگر ساده برابري ميكند ، درصورتي كه درهمين نزديكي و در كشورهاي حوزة خليج فارس و حتي افغانستان حقوق ماهيانه يك خلبان بين هشت تا ده هزار دلار به انظمام تسهيلات مالي خوب  ، تعيين شده است . چرا كه به ارزش كاري كه توسط خلبانان صورت ميگيرد كاملا واقف هستند . بيان اين مشكلات در تمام شركتهاي هواپيمايي منهاي شركت ماهان كه اخيرآ بنا به مهاجرت تعداد زيادي از نيروهاي متخصص خود به كشورهاي چين ، هندوستان و شارجه نموده اند و به يك باره با معظل كمبود نيروي كادر پروازي متخصص مواجه گرديد ه اند بناچار جهت جلب رضايت باقيمانده خلبانان مبادرت به افزايش حقوق و دستمزد اين قشر نموده است .

           طبق اظهار نظر سرپرست اسبق سازمان هواپيماي كشوري كه در مصاحبه مطبوعاتي درروزنامه همشهري مورخة 2/10/85 به چاپ رسيده ، بيش از نود و پنج درصد علل حوادث هواي در كشور ناشي از خطاي انساني است ، آيا واقعآ كسي پرسيده است چرا يك خلبان دچار اشتباه ميشود ؟ زماني كه يك خلبان را با مشكلات شديد اقتصادي تنها ميگذارند و حقوق و دستمزدي معادل يك كارگر غيرمتخصص براي وي تعيين ميكنند ، چگونه ميتوان انتظار داشت كه در حين انجام پرواز به مشكلات مالي خانواده اش فكر نكند ، چگونه ميتوان انتظار داشت با حقوق سيصد هزار توماني و به دور از خانوادة خود روزانه سيصد تا چهارصد نفر مسافر و در ماه ميانگين يازده هزار نفر مسافر را با خاطري آسوده و راحت در سطح كشور جابجا كند ؟

           آقاي دكتر ما به داريت و دقت حضرتعالي و مجلس هفتم در تحليل اين سخنان به خوبي اطمينان داريم و ميدانيم كه شما شرايط سخت و دشوار ما را درك ميكنيد . مشكلات اقتصادي و تورم جامعه به حدي بر خلبان فشار وارد كرده است كه عده اي از ايشان به شغل دومي كه در شآن و جايگاه تخصصي وي نيست روي آورده اند . شؤالي از شما داريم آيا بين يك خلبان كه ماهيانه يازده هزار نفر را جابجا ميكند و يك هواپيماي چند ميليارد توماني كه جزء سرمايه ملي اين مرز وبوم است  و جان عدة كثيري از مردم بستگي به دقت و آسوده خاطري خلبانان است با يك كارگر ساده كه حداقل سرمايه وي يك ابزار ساده است ، تفاوتي از لحاظ ارزش كاري نيست ؟ آيا نه اينكه تا سانحه اي  پيش مي آيد خلبان را مقصر اصلي دانسته و قصه هميشه به همين جا ختم ميشود ، كه اشتباه خلبان علت اصلي سقوط بوده است ؟ . هيچ گاه در شاخصه هاي بررسي يك سانحه به وضعيت مالي خلبانان توجه خاصي نميشود كه  اين خود  نكته قابل  توجه و بسيار مهمي است  كه چرا يك خلبان با سي سال سابقه ميزان دريافتي وي هفتصد هزار تومان است و مابقي خلبانان متناسب با سابقة كاري  بين سيصد الي هفتصد هزار تومان دريافت ميكنند . البته نا گفته نماند خلبانان ما در ابتدا به فكر سالم رساندن مسافرين خود به مقصد هستند ولي واقعيت اينست كه مشكلات اقتصادي گاهي انسان را تحت فشار روحي ورواني شديدي قرار ميدهد .

             آقاي دكتر ده درصد خلباناني كه با سرماية چند ميلياردي اين كشور موفق به كسب مهارت خلباني شده اند به دليل مساعد نبودن شرايط حقوقي ، به شركتهاي خارجي رهسپار شده اند ، و در آنجا با حقوق ماهيانة دوازده هزار دلار مشغول به كار شده اند . طبق شواهد و مدارك موجود بيش از چهل درصد از خلبانان ديگر نيز در حال طي كرده مراحل پاياني جذب در خطوط هوايي شركتهاي خارجي هستند . نكته جالب توجه اينست كه مجموع كل خلبانان در كشور بيش از هفتصد نفر هم نيست يعني بودجه كشور توان پرداخت حقوق مكفي به اين تعداد نيروي متخصص و سرمايه اين مملكت را ندارد ؟ ما جمعي از خلبانان اين مرز و بوم به احترام مردم ايران و شما مسؤلين دلسوز ، خواهانه دريافت حداقل نيمي از حقوق استاندارد جهاني هستيم تا راهكاري شود براي جلوگيري  از خروج متخصصين اين مملكت . شايد گفتن اين سخنان براي مسؤلان محترم كمي  تلخ و ناخوشايند باشد ، اما اين تلخي بشدت تلخي سوانح هوايي كشور نيست . زماني كه يك خلبان با حقوق سيصد وپنجاه هزار تومان در ايران پرواز ميكند و خلبان هواپيمايي ديگر كه از كشور همسايه با حقوق دوازده هزار دلاري از كنار وي ميگذرد ، ناگهان به اختلاف سطح ديدگاه تفكر مديران خود و مسؤلان خارجي پي ميبريم كه چرا ارزش گذاري در بين مشاغل اينچنيني غير اصولي و ناعادلانه است ؟ ، چرا كشور ما هر سال بايد شاهد حداقل يك سانحه هوايي باشد . اگر ادعا ميشود مشكل اصلي سوانح خبط نيروي انساني است ، ما در اينجا و در اين نامه بيان ميكنيم ، بلي همين طور است .!!

             آقاي دكتر كشور هندوستان ، افغانستان و كشوذهاي حوزة خليج فارس ، كشورهاي شرق آسيا همگي  مشتاق پذيرش خلبانان ايراني هستند ، چرا كه اولآ هزينه آموزش اين افراد توسط ايران داده شده است ثانيآ خلبانان ايراني از مقام بالاي علمي در ضمينة علوم هوانوردي برخوردار هستند و هميشه در همه دنيا سرآمد بوده اند ، بهر حال ما در حرفة خود مشكلات زيادي داريم و مسكل اصلي ما متاسب نبودن حقوق ما با ميزان كاري است كه انجام ميدهيم ، پس براحتي و قبل از وقوع سوانح هوايي ديگر، ميگوييم تامين نشدن مشكلات مالي و مسايل اقتصادي ، فشار روحي رواني سختي بر اين قشر وارد كرده است كه آثار وخيمي براي  كشور

بهمراه خواهد داشت . لذا ضمن سپاس فراوان از بذل توجه و حسايت حضرتعالي و نمايندگان محترم مردم در اين خصوص ، از آن مقام محترم مجدانه تقاضاي بررسي سريع و حصول نتيجه عاجل درتامين هزينه هاي  خاص در رديفت بودجه سال جاري را داشته باشند . تا با استعانت از ياري خدا و كمك همه دلسوزان مملكت براي ايراني آباد و آزاد و احياي فرصتهاي بيشتر براي خدمتگذاري گام برداريم . انشاء الله  . جمعي از خلبانان غير نظامي شركتهاي هواپيمايي مسافربري 

رونوشت :1-  حضرت حجه الاسلام والمسلمين علي زادسر 2-  كميسيون محترم امنيت ملي مجلس 3-  كميسيون محترم عمران مجلس 4-       وزير محترم راه و ترابري جناب آقاي رحمتي 5-  وزير محترم رفاه جناب آقاي مصري 6- رياست محترم سازمان هواپيمايي كشوري جناب خلبان خانلري

 خلبانان : محمد تقوی ، ابراهيم ناجيان ، حسن پاكراوان ، مرتضی مظاهری ، جواد رستمی ، كاظمی‌مقدم و . و . . . (بيش از بيست(20) نفر ديگر).

ج ) نامه‌ی زادسر به وزير محترم راه جهت پی گيری شكوائيه‌ی خلبانان عزيز و محترم :

باسمه تعالی

السلام عليك يا ابا عبدا . . . ، عليه‌السلام

«آنـــی»

شماره : 1- 121/110 تاريخ : 03/11/1385 پيوست : چهار(4) برگ

برادر گرامي جناب آقاي مهندس رحمتي وزير محترم راه و ترابري

             سلام عليكم ، ضمن عرض تسليت و تعزيت، پيرو مذاكره حضوري در مجلس و در حضور جمعي از نمايندگان محترم مجلس و با توجه به فرمايش جناب‌عالي مبني بر ارسال شكواييه بسيار تلخ، اسفبار و شگفت‌انگيز حدود 30 نفر از خلبانان و كمك خلبانان كشور به پيوست، نامه‌ي مورد اشاره را به همراه ضميمه آن (4 برگ) جهت رسيدگي جدي و فوري تقديم مي‌دارد.

ضمنا پاسخ آن وزير محترم به كمك خلبان عزيز و زحمتكشي كه فيش حقوقي‌اش را به حضرت‌عالي نشان داد و گفت: «من در آژانس كار مي‌كنم». بسيار تلخ و سخت بود و حقيقتا دل او را به شدت شكست.

بي‌صبرانه منتظر ابلاغ نتيجه هستم و اين نامه نيز طبق صلاحديد آن مقام محترم ، در اختيار رسانه‌ها و خبرنگاران قرار خواهد گرفت. با تشكر ، زادسر  03/11/1382

د ) متن دستخط نماينده‌ی مردم جيرفت و عنبرآباد در هامش شكوائيه‌ی خلبانان غيرنظامی خطاب به رياست محترم مجلس :

بسم ا . . . الرحمن‌الرحيم

جناب آقای دكتر حدادعادل زيدعزه  رياست محترم مجلس شورای اسلامی

                با سلام و عرض تسليت به استحضار می‌رساند : رسيدگی جدی‌ و فوری به اين شكوائيه‌‌ی پر از درد و پر از رنج قطعاً مرضی خداست و عكس آن عوارض دارد كه غير قابل توصيف است.  نامه‌ی اينجانب به وزير راه نيز ضميمه است.

با تشكر؛   زادسر 03/11/1385

ه ) متن دستور رئيس محترم مجلس به رئيس محترم كميسيون عمران :

باسمه تعالی

جناب آقای مهندس آقايی رياست محترم كمسيون عمران

            با توجه به آشنايی جناب‌عالی به اين حوزه و نيز مسؤوليتی كه در مجلس به عهده داريد ، مقتضی است با دعوت از نمايندگانی از امضا كنندگان و نيز همكار محترم جناب آقای زادسر موضوع را بررسی كنيد و پيشنهادهای خود را به اينجانب عرضه فرماييد . حدادعادل 09/11/1385

رونوشت : چناب آقای زادسر  جهت ملاحظه و پيگيری . حدادعادل

تعدادي از خلبان‌ها در نامه‌اي به حدادعادل:

*چگونه يك خلبان مي‌تواند در حين انجام پرواز به مشكلات مالي خانواده‌اش فكر نكند؟ *در بودجه 86 مشكل ما را حل كنيد

سرويس: مجلس . 1385/11/15 . 02-04-2007 . 15:00:33 . 8511-06564: کد خبر

 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران   . سرويس: مجلس

چندي پيش زادسر نماينده جيرفت و عنبرآباد در مصاحبه‌اي با ايسنا در خصوص مشكلات خلبانان و پايين بودن سطح حقوق آنها و خروج برخي از خلبانان به كشورهاي همجوار براي كار، اين مساله را متذكر شد كه اين مساله از سوي خلبانان كشور مورد تقدير قرار گرفت. پس از آن جمعي از خلبانان غيرنظامي شركت‌هاي هواپيمايي مسافربري با نوشتن نامه‌يي براي حدادعادل رييس مجلس شوراي اسلامي ( و نماينده‌ی مردم جيرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی)، رسيدگي به مشكلات‌شان را خواستار شدند و اين نامه از سوي زادسر تقديم حدادعادل شد و وي نيز خطاب به حدادعادل رسيدگي جدي و فوري به اين شكواييه پر از درد و رنج را خواستار و يادآوري كرده است رسيدگي به اين مشكل قطعا مرضي خداست و عكس آن عوارض دارد كه غيرقابل توصيف است. . . . . . «الخ»

به گزارش خبرنگار ايسنا زادسر نماينده جيرفت و عنبر آباد نيز با ارسال اين نامه به وزير راه و ترابري، رسيدگي به مشكلات خلبانان را خواستار شده است كه متن نامه زادسر بدين شرح است؛

          برادر گرامي جناب آقاي مهندس رحمتي  وزير محترم راه و ترابري

             سلام عليكم . ضمن عرض تسليت و تعزيت، پيرو مذاكره حضوري در مجلس و در حضور جمعي از نمايندگان محترم مجلس و با توجه به فرمايش جناب‌عالي مبني بر ارسال شكواييه بسيار تلخ، اسفبار و شگفت‌انگيز حدود 30 نفر از خلبانان و كمك خلبانان كشور به پيوست، نامه‌ي مورد اشاره را به همراه ضميمه آن (4 برگ) جهت رسيدگي جدي و فوري تقديم مي‌دارد.

ضمنا پاسخ آن وزير محترم به كمك خلبان عزيز و زحمتكشي كه فيش حقوقي‌اش را به حضرت‌عالي نشان داد و گفت: «من در آژانس كار مي‌كنم». بسيار تلخ و سخت بود و حقيقتا دل او را به شدت شكست. بي‌صبرانه منتظر ابلاغ نتيجه هستم و اين نامه نيز طبق صلاحديد آن مقام محترم در اختيار رسانه‌ها و خبرنگاران قرار خواهد گرفت.

در همين رابطه زادسر در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: در اين خصوص اگر مفاد اين نامه درست است،‌ مقامات مسوول قبل از رييس‌جمهور و وزير راه در اين رابطه اقدام كنند.

زادسر تصريح كرد:‌ مديرعامل شركت آسمان در تماس تلفني با بنده عنوان كرد كه ماه بعد حقوق خلبانان اضافه مي‌شود.

انتهاي پيام. کد خبر: 8511-06564 .

 خبرهاي مرتبط:

تعدادي از خلبان‌ها در نامه‌اي به حدادعادل (وزادسر): *چگونه يك خلبان مي‌تواند در حين انجام پرواز به مشكلات مالي خانواده‌اش فكر نكند؟ *در بودجه 86 مشكل ما را حل كنيد

زادسر در ادامه گفت‌وگو با ايسنا تصريح كرد: آنها مطرح كردند آنچه تا به حال آنها را در ايران نگه داشته، دين‌داري و دين‌مداري آنها و ثانيا وطن‌خواهي و وطن‌دوستي‌شان و اين كه ترجيح مي‌دهند با سختي و وفاداري به كشورشان در ايران با آقايي زندگي كنند، است؛ هرچند ممكن است در آينده تسليم فشارهاي جانبي شوند و عنوان مي‌كردند شايد ما هم جزء كساني باشيم كه از كشور خارج شده و جذب كشورهاي ديگر ‌شوند.


بازدید: 4995

نظرات (2)
RSS comments
1. 07 تير 1390,ساعت 16:57:26
 
This e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it
http://oiiiatc.blogfa.com/comments/?blogid=oiiiatc&postid=40&timezone=12600&p=3
Guest
 
This e-mail address is being protected from spam bots, you need JavaScript enabled to view it
2. 17 دي 1390,ساعت 06:53:33
 
salam
وضعیت خلبانان شکاری در حد فاجعه می باشد.کسی صداش در نمیاد تا انگ نچسبانند.مظلوم ترین قشر ایران خلبانان شکاریند ومن معلم خلبان اف 5و صاعقه هستم حقوقم حدود 1200 هستش با همه مزایا و اضافه کاری.هنوز صاحب خانه نشده ام.پس فردا جواب بچه ام رو چی بدم؟دیگه بریدیم.آیا یاری کننده ای هست تا مارا یاری کند؟
Guest
 

Write Comment
  • لطفا از درج نظرات غیر مرتبط پرهیز کنید
  • نظراتی که حاوی مطالب غیر شرعی و غیر قانونی باشد حذف خواهد شد
  • از درج تبلیغات تجاری پرهیز کنید
  • >
Name:
E-mail
Homepage
Title:
Comment:

Code:* Code
I wish to be contacted by email regarding additional comments

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

Translator and Developed Farsi/Persian By Joomfa Team

 
< بعد   قبل >
 
 
 
13.jpg
آخرین اخبار 
 
 
 
 
 
 
   
   

(C) ZADSAR.NET
Powered by web4iran.com